Trať Suzuka Circuit
Trať Suzuka Circuit
NÁZEV: Suzuka Circuit
STÁT: Japonsko
DÉLKA OKRUHU: 5807 m
DÉLKA ZÁVODU: 53 kol, tj. 307.57 km
POLE POSITION: Felipe Massa (Ferrari) 1:29,599 (2006)
NEJ. KOLO: Kimi Räikkönen
(McLaren-Mercedes) 1:31,540 (2005)
LOŇSKÝ VÍTĚZ: ---
Okruh v Suzuce je vystavěn v oddechovém centru, jemuž
vévodí obří
vyhlídkové kolo. Trať je jedinečná
tím, že jako jediná na světě má tvar
osmičky, takže se dráha v jednom místě
kříží přemostěním. Velká
cena
zde vždy přinesla dramatické závodění
a vysoké průměrné rychlosti. V
roce 2006 to ale bylo po dlouhých dvaceti letech naposledy.
Tehdy sice
ještě nebyl znám kalendář pro rok
2007, ale již bylo zřejmé, že se GP
Japonska přestěhuje na zmodernizovaný okruh ve Fuji. Důvodů
ke
stěhování je více. Suzuka se
nachází 400 kilometrů jihozápadně od
japonského hlavního města Tokia, což je dost
daleko pro přepravu
materiálu i lidí. Navíc
přímo v místě schází
dostatečná kapacita
ubytovacích zařízení, což
znamená, že se jezdci přepravují na
závodiště
z velké vzdálenosti. Pro týmy to
všeobecně představuje dost včasné
vstávání. Divákům to ale
nevadí. Japonci jsou fanatickými
příznivci
formule 1 a zaplněné tribuny patří k
běžnému standardu velké ceny.
Často zůstávají i po sobotní
kvalifikaci až do večerních hodin na
hlavní tribuně, aby jim nic neuteklo z dění v
boxech.
Okruh
v Suzuce nechala postavit v roce 1962 automobilka Honda jako svou
domácí testovací trať. Postupně v
jejím okolí vybudovala park pro
odpočinek svých zaměstnanců a jejich rodin s
množstvím atrakcí.
Přestože se tradice motoristického sportu v Japonsku
píše od počátku
60. let, formule 1 pronikla na jeho území
poprvé až v roce 1976. Jejím
hostitelem ovšem nebyla Suzuka, nýbrž
konkurenční Fuji. V
následujícím
roce se ve Fuji závodilo znovu. Při nehodě mezi Gillesem
Villeneuveem
na Ferrari a Ronniem Petersonem se šestikolovým
Tyrrellem však přišli o
život dva diváci a japonská velká cena
si musela dát na deset let
pauzu. V Suzuce se GP Japonska konala poprvé až v roce 1987.
Suzuka
International Racing Course má délku 5807 m a
jezdci ho při velké ceně
objedou 53krát. Celková délka
závodu tak činí 307,573 km. Jezdci
mají
okruh rádi a většina z nich litovala, že zde v
sezóně 2006 startovali
naposledy. O to radostnější bylo pro ně
zjištění, že se sem v sezóně
2009 zase vrátí. Mezi
nejlepší úseky patří
série S-otáček a pak
samozřejmě vyhlášená
táhlá zatáčka 130R. Pro
mnohé piloty je Suzuka
známým okruhem, protože se s ním
dokonale seznámili z dob svého
působení v japonské formuli Nippon.
Asfaltový povrch je rovný a má
vysokou přilnavost. Pneumatiky trpí středním
opotřebením, o něco lépe
jsou na tom brzdy. Jezdci projíždějí okruh z 58 %
na plný plyn,
nejdelší úsek s pedálem
přimáčknutým k podlaze měří 1205 m.
Poměrně
vysoká je zde spotřeba benzínu.
Předchozí vítězové
2009 Sebastian Vettel / Red Bull
2006 Fernando Alonso / Renault
2005 Kimi Räikkönen / McLaren-Mercedes
2004 Michael Schumacher / Ferrari
2003 Rubens Barrichello / Ferrari
2002 Michael Schumacher / Ferrari
2001 Michael Schumacher / Ferrari
2000 Michael Schumacher / Ferrari
1999 Mika Häkkinen / McLaren-Mercedes
1998 Mika Häkkinen / McLaren-Mercedes
1997 Michael Schumacher / Ferrari
1996 Damon Hill / Williams-Renault
1995 Michael Schumacher / Benetton-Renault
1994 Damon Hill / Williams-Renault
1993 Ayrton Senna / McLaren-Ford
1992 Riccardo Patrese / Williams-Renault
1991 Gerhard Berger / McLaren-Honda
1990 Nelson Piquet / Benetton-Ford
1989 Alessandro Nannini / Benetton-Ford
1988 Ayrton Senna / McLaren-Honda
1987 Gerhard Berger / Ferrari