Trať Jose Carlos Pace
Trať Jose Carlos Pace
NÁZEV: Jose Carlos Pace
STÁT: Brazílie
DÉLKA OKRUHU: 4309 m
DÉLKA ZÁVODU: 71 kol, tj. 305.91 km
POLE POSITION: Rubens Barrichello (Ferrari) 1:10,646 (2004)
NEJ. KOLO: Juan-Pablo Montoya (BMW-Williams) 1:11,473 (2004)
LOŇSKÝ VÍTĚZ: Felipe Massa (Ferrari)
GP Brazílie se koná od roku 1973. Tehdy
zvítězil domácí
závodník
Emerson Fittipaldi. Závod se jel na okruhu v Interlagosu a
velká cena
zde s výjimkou roku 1978 setrvala až do sezóny
1980. Pak nastalo
stěhování na devět sezón do Ria de
Janeiro, aby se formule 1 do
Interlagosu vrátila opět od roku 1990. GP
Brazílie mívala tradičně
zamluvený jeden z prvních termínů
kalendáře. Nejčastěji se zde závodilo
v březnu nebo v dubnu, v 70. letech i v lednu nebo únoru. Od
roku 2004
se brazilská GP přesunula na závěr
sezóny s říjnovým datem
konání a v
letech 2005 až 2008 se rozhodovalo o šampiónovi
právě zde na okruhu
´Autodromo José Carlos Pace´.
Pro
závod „mezi jezery“, jak by zněl
doslovný překlad označení pro
brazilský Interlagos, musí být jezdec
tělesně zcela fit. Energii mu
odebírají nejen vysoké
jihoamerické teploty a značná
vzdušná vlhkost,
ale také nerovnosti asfaltového povrchu,
které se přenášejí
monopostem
do závodníkova těla jako velmi
nepříjemné otřesy. A pak je tu ve
srovnání s většinou
ostatních velkých cen ještě jedna
změna. GP
Brazílie se jede proti směru hodinových ručiček,
takže svalstvo
trénované na zatížení
jiným směrem je náhle před problémem,
jak se
vyrovnat s odstředivými silami v
převládajících levých
zatáčkách.
Okruh
´Autodromo José Carlos Pace´ vyžadoval
ještě v nedávné minulosti od
jezdců a techniků připravit pro jediný
závodní víkend dvě různá
nastavení. Pro zajetí rychlého času v
kvalifikaci bylo nezbytné mít
auto opatřené větším
množstvím přítlačných ploch, aby bylo
dosaženo co
největšího přítlaku. Takový
požadavek by mohl být uplatnitelný i pro
závod. Jenže v něm se musí předjíždět,
a tak jezdci potřebovali
dosáhnout vysoké rychlosti na
rovinkách, aby na jejich konci byli
schopni vybrzdit soupeře před sebou. Špičkovou rychlost na
rovných
úsecích lze ovšem dosáhnout
jen za předpokladu, že auto bude mít
minimální čelní odpor, tedy
málo přítlačných ploch a pokud možno
jejich
minimální sklon. Tato
extrémní disproporce, tak typická
právě pro
brazilský závod, byla v současnosti
částečně odstraněna řadou úprav
technických pravidel, zaměřených na aerodynamiku
monopostů.
Předchozí vítězové
2008 Felipe Massa / Ferrari
2007 Kimi Räikkönen / Ferrari
2006 Felipe Massa / Ferrari
2005 Juan-Pablo Montoya/ McLaren-Mercedes
2004 Juan-Pablo Montoya / BMW-Williams
2003 Giancarlo Fisichella / Jordan-Ford
2002 Michael Schumacher / Ferrari
2001 David Coulthard / McLaren Mercedes
2000 Michael Schumacher / Ferrari
1999 Mika Häkkinen / McLaren-Mercedes
1998 Mika Häkkinen / McLaren-Mercedes
1997 Jacques Villeneuve / Williams-Renault
1996 Damon Hill / Williams-Renault
1995 Michael Schumacher / Benetton-Renault
1994 Michael Schumacher / Benetton-Ford
1993 Ayrton Senna / McLaren-Ford
1992 Nigel Mansell / Williams-Renault
1991 Ayrton Senna / McLaren-Honda
1990 Alain Prost / Ferrari
1980 René Arnoux / Renault
1979 Jacques Laffite / Ligier-Ford
1977 Carlos Reutemann / Ferrari
1976 Niki Lauda / Ferrari
1975 Carlos Pace / Brabham-Ford
1974 Emerson Fittipaldi / McLaren-Ford
1973 Emerson Fittipaldi / Lotus-Ford